ÁLMAINK VILÁGA – ÁLOM-FELDOLGOZÁS TANFOLYAM – Április 24 – június 12.

ÁLMAINK VILÁGA – ÁLOM-FELDOLGOZÁS TANFOLYAM

2018. április 24 – június 12.

Az álmok önmagukban nem bölcsek – Te, Akiben történik az álom és összerakod a mozaikkockákat, válhatsz bölccsé.

Életünk egy jelentős részét alvással töltjük. Az álom élménye elválaszthatatlan a jó alvástól. Álomképek akkor is képződnek, amikor nem tudunk azokra visszaemlékezni, akkor is hatnak ránk, amikor nem gondolunk rájuk. Akár honnan nézzük az álmok világát, túlságosan hangsúlyos természeti jelenség ahhoz, hogy figyelmen kívül hagyjuk azok tartalmát, hatását.

Ezen a tanfolyamon betekintést nyerhetünk a különböző álomelméletekbe, a legtöbbjüket kreatív technikákkal tesszük élményszerűvé, a gyakorlat számára elérhetővé. Célunk személyes álomtartalmaink megértése, mélyebb átélése, valamint azon lehetőségek bemutatása, melyek egy segítő, tanácsadói folyamathoz is illeszthetőek. A gyakorlati technikák nagy része művészetterápiás módszereken alapul, ahol az álmok érzelmekkel és szereplőkkel teli képi világának földolgozása egyszerű rajzos, kreatív eszközökkel történik. Sem előképzettségre, sem rajzi tudásra nincsen szükség, csupán nyitott és aktív jelenlétre. Tehát a képzés anyagát elméleti ismeretek és saját élményű gyakorlatok alkotják. Nem szigorú értelemben vett önismereti csoportba jelentkezik a kedves érdeklődő, de alkalom nyílik arra is, hogy megoszthassuk egymással fölismeréseinket, tapasztalatainkat. Éppen ezért az önismereti munka után érdeklődőket és a segítő tevékenységekben munkálkodókat is szeretettel látjuk.

Meggyőződésünk, hogy az álmok jelentősége akkor válik teljessé, ha tudatosan összekapcsoljuk mindennapjaink eseményeivel, hozzátesszük személyes mondatainkat, döntéseinket. Az álom egy értelmes része személyes teljességünknek – lehetséges, hogy ez a darab hiányzik harmóniánk megteremtéséhez.

 A képzést vezeti: Gyimóthy Gábor (teológus, mentálhigiénés szakember, művészetterapeuta, grafológus)

Jelentkezés és érdeklődés: 0630 3918004

A képzés díja: 38.000 forint, mely a helyszínen fizetendő

Helyszín: Bp., 1023. Frankel Leó u. 21-23. Lukács Oktatási Központ, I./1.

Időpontok:

minden alkalommal 17.30 – 20.30.

2018. április 24.

2018. május 8.

2018. május 15.

2018. május 22.

2018. május 29.

2018. június 5.

2018. június 12.

 

 

 


 

 

Integrált kifejezés- és alkotásterápiás képzés – 2017.10.30 – tól

Integrált kifejezés- és alkotásterápiás képzés

A művészetterápia, a mese- és irodalomterápiás eszközök alkalmazási lehetőségei a nevelésben

Tedd élmény-telibbé a tanulást! Bővítsd pedagógiai eszköztárad és segítsd diákjaidat a személyiségfejlődésben bármely korosztállyal foglalkozol!

Ismerd meg, hogyan hasznosíthatod a képzőművészetet, a meséket és az irodalmi alkotásokat az érzelmi nevelés és oktatás folyamán!

Bármely korosztályhoz szólva, hogyan segíthetnek a klasszikus mesék az életvezetésben és az önismeretben?

Akkreditált Pedagógus-továbbképzés: 27282-135/2016

Jelentkezés a képzésre itt:
Képzés díja
115.000Ft
Jelentkezési határidő
2017.10.23
Képzés indulása
2017.10.30
19 alkalom
Össz óraszám
90 óra
A képzésről

Az integrált kifejezés terápiás képzés a pedagógusok és az oktatásban résztvevő szakemberek munkáját támogatja különleges szemlélettel, egyedi és örömteli módon.
A művészetterápia három területét, a képzőművészet alkotó erejét, a meséket, mint archetipikus szimbolikus fejlődéstörténeteket és a szépirodalmat hívja segítségül a személyiségfejlesztéshez. Mindezt nem mindennapi élményekkel és katartikus pillanatokkal fűszerezve teszi!
Így válhat az oktatás igazi alkotó, segítő hivatássá –  mindannyiunk örömére! A képzéshez nem szükséges sem rajzkészség sem irodalomtanári képesítés!

A program célja, hogy az oktatás színesebb és élményszerűbb legyen. Alkotó kreatív feladatokon keresztül valósítjuk meg a személyiség fejlesztését, a nevelési célokat. Eszközöket nyújtunk az érzelmi intelligencia, az empátia, a kifejezőkészség, a tolerancia, kreativitás, együttműködés fejlesztéséhez, valamint a viselkedés zavarok korrigálásához, az egészséges személyiséget jellemző tulajdonságok kialakításához. A képzés kiegészíti a jelenlegi közoktatás hiányosságait, hiszen nem csak a racionális gondolkodást, hanem az érzelmi intelligencia, intuíció fejlesztését is segíti. Te is megtanulhatod ezeket a különleges módszereket alkalmazni a saját pedagógiai, tanítási, nevelési folyamataidban.

Milyen  módszerrel tanulhatsz nálunk?

A tanfolyam alatt te is kipróbálhatod az alkotásterápia, a meseterápia és az irodalomterápia módszereit. Az itt szerzett élmények fontos alappillérei a képzésnek.
A modulok során elsajátíthatod a csoportvezetés alapvető módszereit.
Megtapasztalhatod a módszereket és kipróbálhatod az eszközöket saját élményű kreatív gyakorlatokban.
A saját élményű feldolgozás kiegészíti az elméleti pszichológiai, művészet-pszichológiai alapozást.

A képzés 3 modulból áll:

•    Alkotásterápia/művészetterápia alapjai; – a képek segítenek abban, amit szavakkal nehéz kifejezni
•    Meseterápia alapjai; – mesék szimbolikusan magyarázzák el a modern pszichológiai jelenségeket
•    Irodalomterápia/ biblioterápia alapjai- a szépirodalom ezernyi példát mutat arra, hogyan is lehet élni és gondolkodni, megoldásokat találni nehézségeinkre

Valamennyi eszköz jó kiindulási alap lehet egy mélyebb beszélgetéshez, a személyiség fejlesztéshez, a kifejezőkészség gazdagításához.

Kiknek ajánljuk a képzést ?

  • Tanítóként szeretnéd megszerettetni az irodalmat és a művészeteket?
  • Tanárként színesíteni az óráidat? Kamaszokkal megtalálni a hangot és az életre felkészíteni őket? Szaktanárként, osztályfőnökként szeretnél maradandó élményt szerezni tanulóidnak?
  • Más pedagógiai szervezeteknél dolgozva keresed a megfelelő eszközt, módszert ahhoz, hogy megtaláld a hangot és fejleszd a gyerekeket vagy fiatalokat, legyenek azok kicsik vagy nagy-kamaszok?
  • Ha fontosnak tartod a gyermekek-és fiatalok érzelmi fejlődését, nyitott vagy új módszerekre és szeretnéd, ha a művészetek közelebb kerülnének a diákjaidhoz, akkor neked szól a képzésünk!
  • Valamennyi korosztály számára adaptálható integrált művészetterápiás módszert szeretnél elsajátítani.

Milyen eredmény várható a kurzustól?

Képes leszel önállóan megtervezni és levezetni fejlesztő foglalkozásokat az alkotásterápia, a meseterápia és irodalomterápia eszközeit felhasználva óvodai, általános- és középiskolai, gimnáziumi, valamint kollégiumi környezetben.

Pedagógiai munkád során integrálni tudod az alkotásterápia, a meseterápia és az irodalomterápia eszközeit, módszereit a személyiség fejlesztés folyamatába.

A képzés elvégzéséről pedagógus továbbképzési tanúsítványt állítunk ki!

Információ

Ha kérdésed van, keress minket:

Demeter Lilla
+36 30 655 50 43
Sebestyén Lilla
+36 20 393 79 78

A kurzust vezeti

Művészetterapeuta, mentálhigiénés szakember, grafológus, teológus

A kurzust vezeti

orvos, pszichoterapeuta, meseterapeuta

A kurzust vezeti

intézményvezető, grafológus, írásanalitikus szaktanácsadó, irodalomterápiás csoportvezető

Alkalmak, időpontok

19 alkalom 90 Óra
hétfő, 17:30 – 20:35 okt. 30.
hétfő, 17:30 – 20:35 nov. 06.
hétfő, 17:30 – 20:35 nov. 13.
hétfő, 17:30 – 20:35 nov. 20.
hétfő, 17:30 – 20:35 nov. 27.
hétfő, 17:30 – 20:35 dec. 04.
hétfő, 17:30 – 20:35 dec. 11.
vasárnap, 10:00 – 16:30 jan. 07.
vasárnap, 10:00 – 16:30 jan. 21.
vasárnap, 10:00 – 16:30 feb. 04.
vasárnap, 10:00 – 16:30 feb. 18.
hétfő, 17:30 – 20:35 feb. 26.
hétfő, 17:30 – 20:35 már. 05.
hétfő, 17:30 – 20:35 már. 12.
hétfő, 17:30 – 20:35 már. 19.
hétfő, 17:30 – 20:35 már. 26.
hétfő, 17:30 – 20:35 ápr. 09.
hétfő, 10:00 – 16:30 ápr. 16.
hétfő, 16:00 – 20:35 máj. 07.
Helyszín
Human Hub Budapest
1023 Budapest, Frankel Leó út 21-23 I. em 1.
 

A művészetterápiáról röviden

Szeretettel köszöntjük!

A művészetterápia,

mely lehet képzőművészet-terápia, zene-terápia, mozgás-terápia, olyan kreatív tevékenység, mely során az alkotó illetve befogadó személy szavakkal alig  vagy  nem  kifejezhető tartalmakkal találkozik. Például nehezen megfogalmazható érzelmekkel, emlékekkel, konfliktusokkal, gondolatokkal. Ezeket a tapasztalatokat tudatosíthatja a résztvevő magában  kézzelfogható alkotás (rajz, festmény, zene, mozdulat, tánc) segítségével, és akár megoszthatja másokkal is élményét, felismeréseit.
A művészetterápia keretei tágak. A kreatív szabadidős tevékenységtől a pszichiátriai rehabilitációig látható eredményes használata . Jelenleg a kiegészítő terápiák közé sorolják.

A képzőművészet-terápia esetében rajzi eszközökkel dolgozunk. Ez jelentheti a ceruza, kréta, festék, de akár a színes papír, a gyurma és  minden alkalmas alakítható tárgy használatát. Az alkotó munkát szóbeli feldolgozás kíséri, követheti – alkalmazkodva a terápiás cél megvalósításához.  Természetesen a gyermekek és felnőttek másként állnak a rajzos, művészetterápiás folyamathoz, de minden korosztály megélheti segítő, gyógyító erejét.

Gyimóthy Gábor

 

Grafológusképzés indul szeptemberben

 Grafológusképzés indul szeptemberben

Ha érdekel a pszichológia, az emberi személyiség megismerése, szeretnél egy megbízható személyiség-diagnosztikai módszert megtanulni, akkor válaszd a grafológiát! 

Négy féléves képzés, melynek végén grafológussá válhatsz!

 

Tanulj te is Magyarország legigényesebb, 15 éves hagyománnyal rendelkező grafológiai iskolájában! 

Haladó 3. féléves csoportjainkba is jelentkezhetsz, ha legalább 2 félévet tanultál már grafológiát és szeretnéd felújítani vagy folytatni a képzésedet.

Bővebb információ iskolánk honlapján:

http://www.grafologia.hu/grafologuskepzes

JELENTKEZÉS ITT:

http://www.grafologia.hu/blank

 

 Tapasztald meg a grafológia erejét!

Ismerd meg szakértő tanárainkat és a grafológiában rejlő lehetőségeket!
Rövid interaktív előadásokkal és beszélgetésekkel várunk. Az estet gyors-elemzéssel zárjuk, ahol te is megtapasztalhatod a grafológia erejét.
Ha te is szeretnél grafológussá válni és a kézírás szakértőjévé válni, akkor a helyszínen kedvezményesen jelentkezhetsz képzésünkre.
Tedd meg az első lépést! Nézz be hozzánk!

 

Gyimóthy Gábor: RAJZ ÉS LÉLEK – ALKOTÁS ÉS TERÁPIA

Kedves Barátaim és Ismerőseim! Kedves Érdeklődők!

Szeretném megosztani Veletek művészetterápia témában írt könyvem elérhetőségét.

ALKOTÁS ÉS TERÁPIA
Bepillantás a művészetterápia világába

A szerző évekkel ezelőtt odaadóan vett részt azon a művészetterápiás képzésen, amit a pécsi egyetemen folytatunk. Jómagam akkor a képzés vezetője voltam, elsősorban a művészettörténeti norma, illetve a kifejezés formai és tartalmi „letérései” voltak akkor vizsgálataink középpontjában. Így foglalkoztunk egy fél éven át Csontváry művészetével is. Szellemi törekvéseink egyik maximája volt, hogy hallgatóink alkalmassá váljanak a művészetterápiás tevékenység gyakorlására a hazánkban létező ellátási modellek keretei között. Ma is előszeretettel gondolunk a primer prevencióra, ahol hallgatóink készségeiket az egyéni kreativitás felismerésére és fejlesztésére fordíthatják. A hazai mentálhigiénés mutatók riasztó adatai alapján nyilvánvaló, hogy szinte az utolsó pillanat utáninak látszik az a törekvés, mely a – többnyire – fiatalok élethelyzetére érzékeny, annak pszichopedagógiai befolyásolását és kezelését célzó módszereket kívánja kiépíteni és fejleszteni.

Gyimóthy Gábor könyvének tanúsága szerint – a művészetterápia sajátos követelményeit megértve, a művészetterápia történetének és elméletének megismerése után – a mélyebb ismerethez vezető módszerek, analitikus eszközök, professzionális terápiás tudásának birtokában látott felismeréseinek megfogalmazásához. Ami különösen érdekes a könyvben – és sejtelmesen átitatja a gondolatok egymásra épített szerkezetét -, az a sajátossága, hogy a képzőművészet-terápia elméleti hátterét, a pszichoanalitikus, másrészt humanisztikus pszichológiai elméleteket folyvást jelenvalónak érezzük benne. A szerző nem mondja ezt így ki, de éppen a humanisztikus elméletek közös sajátossága a terápiás térben, hogy az alkotást antropológiai szinten értelmezi. Mert éppen a pszichoanalitikus, dinamikus pszichológiai és szelfpszichológiai elméletek közös jellemzője, hogy a terápiás térben létrejött műalkotás lényegének a személyiség rejtett, tudattalan, közvetett formákban reprezentált kifejeződését tekintik. Áttetszően érintkezésben van a könyv probléma- és gondolatvilága a korszerű művészetterápiás elméletekkel a hagyományos, tartalomcentrikus szublimációtól az „újabb” formába öntésére összpontosító self-pszichológiai elméletekig. A rajzzal sajnálatosan kevéssé élő, rajzot sajnálatosan egyre kevesebbszer használó ember viszonyulásaiból kiinduló művészetterapeutaként fogalmazza meg mondanivalóját. Forrásai döntően saját élmény-világából származnak. Itt vannak azonban a szigorú szakma mellett az élet színes pillanatai is, a velünk született erőforrások, amelyek speciális eszközökkel „hadra” foghatók, és amelyeket az egészségmegőrzés érdekében mozgósítanunk kell. Kísérletet tesz arra is, hogy a gazdag magyar művészetterápiás hagyományt is igénybe vegye, hogy bizonyítsa: a kreatív alkotó munka beilleszthető az egészségügyi, pszichiátriai ellátó rendszerbe éppen úgy, mint a pedagógiai, fejlesztő tevékenységbe. A könyvben egymásra rétegződő kis fejezetek izgalmasan más és más aspektusait nyitják meg az alkotó, kreatív terápiás programoknak. Kitetszik az a szándéka, hogy az archaikus közösségi létezési és alkotási folyama-tok segítségével újra lehessen gondolni-teremteni a konstruktív önerőt, a közösség én- és kreativitásformáló „tehetségét” kihasználva az odafordulást, figyelmet, kitartást, hasznosságot és személyességet. Érezhetően az önmegvalósítás, az önfejlesztés, az optimális stimuláció egyéni lehetőségei és ennek „szakmához, médiumhoz” kötöttsége izgatja munkája során. Módszere a másokra figyelés, a saját élmény, a közösségelfogadás tanulható voltát is érzékelteti, azt a törekvését, hogy mindenben a gyógyuló személy saját hasznossága, alkotásba vetett hite legyen az elsődleges.

Aknai Tamás

Animula Kiadó:
 

Integrált kifejezés- és alkotásterápiás képzés

Integrált kifejezés- és alkotásterápiás képzés – 2017.02.13-től Budapesten

_7716573796A művészetterápia, a mese- és irodalomterápiás eszközök alkalmazási lehetőségei a nevelésben

Tedd élmény telibbé a tanulást! Bővítsd pedagógiai eszköztárad és segítsd diákjaidat a személyiségfejlődésben bármely korosztállyal foglalkozol!

Ismerd meg, hogyan hasznosíthatod a képzőművészetet, a meséket és az irodalmi alkotásokat az érzelmi nevelés és oktatás folyamán!

Bármely korosztályhoz szólva, hogyan segíthetnek a klasszikus mesék az életvezetésben és az önismeretben?

Akkreditált Pedagógus-továbbképzés: 27282-135/2016

Bővebben a : Tanácsadók Iskolája Oldalon

Képzés díja 
115.000Ft
Jelentkezési határidő 
2017.02.06
Képzés indulása 
2017.02.13
20 alkalom – Össz óraszám 90 óra
A képzésről 

Az integrált kifejezés terápiás képzés a pedagógusok és az oktatásban résztvevő szakemberek munkáját támogatja különleges szemlélettel, egyedi és örömteli módon.
A művészetterápia három területét, a képzőművészet alkotó erejét, a meséket, mint archetipikus szimbolikus fejlődéstörténeteket és a szépirodalmat hívja segítségül a személyiségfejlesztéshez. Mindezt nem mindennapi élményekkel és katartikus pillanatokkal fűszerezve teszi!
Így válhat az oktatás igazi alkotó, segítő hivatássá –  mindannyiunk örömére! A képzéshez nem szükséges sem rajzkészség sem irodalomtanári képesítés!

A program célja, hogy az oktatás színesebb és élményszerűbb legyen. Alkotó kreatív feladatokon keresztül valósítjuk meg a személyiség fejlesztését, a nevelési célokat. Eszközöket nyújtunk az érzelmi intelligencia, az empátia, a kifejezőkészség, a tolerancia, kreativitás, együttműködés fejlesztéséhez, valamint a viselkedés zavarok korrigálásához, az egészséges személyiséget jellemző tulajdonságok kialakításához. A képzés kiegészíti a jelenlegi közoktatás hiányosságait, hiszen nem csak a racionális gondolkodást, hanem az érzelmi intelligencia, intuíció fejlesztését is segíti. Te is megtanulhatod ezeket a különleges módszereket alkalmazni a saját pedagógiai, tanítási, nevelési folyamataidban.

Információ

Ha kérdésed van, keress minket:

Demeter Lilla
+36 30 655 50 43
Sebestyén Lilla
+36 20 393 79 78

A kurzust vezeti

Művészetterapeuta, mentálhigiénés szakember, grafológus, teológus

A kurzust vezeti

orvos, pszichoterapeuta, meseterapeuta

A kurzust vezeti

intézményvezető, grafológus, írásanalitikus szaktanácsadó, irodalomterápiás csoportvezető

Alkalmak, időpontok

21 alkalom 90 Óra
hétfő, 17:30 – 20:35 feb. 13.
hétfő, 17:30 – 20:35 feb. 20.
hétfő, 17:30 – 20:35 feb. 27.
hétfő, 17:30 – 20:35 már. 06.
hétfő, 17:30 – 20:35 már. 13.
hétfő, 17:30 – 20:35 már. 20.
hétfő, 17:30 – 20:35 már. 27.
vasárnap, 10:00 – 16:30 ápr. 02.
hétfő, 17:30 – 20:35 ápr. 03.
hétfő, 17:35 – 20:35 ápr. 10.
hétfő, 17:30 – 20:35 ápr. 24.
vasárnap, 10:00 – 16:30 máj. 07.
hétfő, 17:30 – 20:35 máj. 08.
hétfő, 17:30 – 20:35 máj. 15.
vasárnap, 10:00 – 16:30 máj. 28.
hétfő, 17:30 – 20:35 máj. 22.
hétfő, 17:30 – 20:35 máj. 29.
vasárnap, 10:00 – 16:30 jún. 11.
hétfő, 17:30 – 20:35 jún. 12.
hétfő, 17:30 – 20:35 jún. 26.
hétfő, 17:30 – 20:35 júl. 03.
Helyszín :
Lukács Oktatási Központ
1023 Budapest, Frankel Leó út 21-23 I. em 1.

Bővebben a : Tanácsadók Iskolája Oldalon

 

Alkotásterápiás tanfolyam

Alkotásterápia

alkotásterápiához készült képAlkotásterápiás tanfolyam indul

2015. November 3-án a Lukács Oktatási Központban, Budapesten a II. kerületben.

A képzésről

A tanfolyamra azokat várjuk, akik saját tevékenységüket szeretnék bővíteni egy újszerű, kreatív módszerrel, mely elsősorban a vizuális kifejezés – formák megértésével és használatával dolgozik.

Kiknek ajánljuk a tanfolyamot?

Elsősorban családokkal (benne felnőtt párokkal), gyermekekkel foglalkozó segítő tevékenységű-szemléletű kollégáknak. És természetesen minden segítő tevékenységben dolgozó szakembernek!

A korábbi rajzelemzés tanfolyammal kisebb átfedéssel, de sok-sok újdonsággal, gyakorlati ötlettel, érdekes módszerrel szeretnénk megkínálni a kedves jelentkezőket.

További információ: Tanácsadók Iskolája

 

Az álmokról

Ha álmainkat képekben megjelenítjük, könnyebben megértjük azok belső, személyes érzelmi tartalmát. Ez  a tartalom sokrétegű, nem is mindig férünk, férhetünk hozzá az összes jelentéshez. Az aktuális, ébredés utáni érzelem mentén érdemes elindulni a fölfedező úton.

Néhány gondolat az álmok feldolgozásához C. G. Jungtól:

hegyem_1024” Minden álom informáló és ellenőrző szerv, és ezért a leghatásosabb segédeszköz a személyiség felépítéséhez.”

(Grundw. 1. köt. 114.o.; C.G. Jung: Gondolatok az álomról és az önismeretről, Kossuth Könyvkiadó, 1996.)

fotó: Gyimóthy Gábor

 ” Ha az álmok elmaradnak, ennek különféle okai lehetnek. A szokásos ok: valakit nem érdekel a lelki élet, és

figyelme nem irányul semmi olyasmire, ami a lelki élettel függ össze.
Másik ok: valaki nem tisztázta eléggé tudatos problémáit, és álmokra vár,
vagyis arra, hogy a tudattalan beavatkozzon;
harmadik ok: az álmok úgyszólván kivándorolnak a környezet valamelyik
másik tagjába, akinek az álmai azután szokatlan jellegűek lesznek.
Végül egy lehetséges negyedik ok: olyan lelkiállapot, amelyben az álmok
feleslegesek, mert a tudat beállítódása nem igényel kompenzációt.”

(Briefe. III. köt. 262.old.; C.G. Jung:Gondolatok az álomról és az önismeretről, Kossuth Könyvkiadó, 1996.)

“Ha a tudatnak az életszituációval kapcsolatos beállítódása
nagymértékben egyoldalú, az álom az ellenkező oldalra áll.
Ha a tudat a ‘középhez’ viszonylag közeli helyzetet foglal el,
az álom beéri variánsokkal. Ha  azonban a tudat helyzete
‘korrekt’ (adekvát), az álom egybeesik és ezzel
aláhúzza a tudat tendenciáját, anélkül azonban, hogy közben
elveszítené sajátságos autonómiáját.”

(Grundw. I. köt. 174-175.o.; C.G. Jung:Gondolatok az álomról és az önismeretről, Kossuth Könyvkiadó, 1996.)

“Viszonylagos biztonságra csak álomsorozatban jut az értelmezés…”

(C.G. Jung: Álom és lelkiismeret, 25. o., Európa Könyvkiadó Budapest, 1996.)

 

A játszó gyermek – Freud szavaival

Így ír Freud az alkotó tevékenység és a gyermek játékának összefüggéséről:

_3208421633“A gyermek legkedvesebb és legelmélyültebb foglalatossága a játék. Talán azt mondhatjuk: minden játszó gyermek úgy viselkedik, mint egy költő, amikor saját világot teremt magának, helyesebben világának dolgait új, neki tetsző rendbe sorolja. Helytelen volna azt hinni, hogy ezt a világot nem veszi komolyan; ellenkezőleg, játékát nagyon is komolyan veszi, nagy mennyiségű érzelmet fordít rá. A játék ellentéte nem a komolyság, hanem – a valóság. A gyermek minden érzelmi töltés ellenére, játékvilágát nagyon jól megkülönbözteti a valóságtól, és képzelt tárgyaival és viszonyaival szívesen támaszkodik a valóságos világ fogható és látható dolgaira. Egyedül ez különbözteti meg a gyermek >>játékát<< a fantáziálástól. A költő ugyan azt teszi, mint a játszó gyermek; fantáziavilágot teremt, amit nagyon komolyan vesz, azaz igen nagy affektusmennyiséggel ruház fel, miközben élesen elkülöníti  a valóságtól” (Freud, 1983:193-194, 1908 – in: Halász László – A freudi művészetpszichológia, Freud az író, 24. o.).

fotó: Gyimóthy Gábor

 

A művészet hatása – C. G. Jung szavaival

C. G. Jung írja a “Szellem jelensége a művészetben és a tudományban” c. kötetében (79.o.):

JungMandalaLarge” Aki az ősképekkel beszél, ezer hangon szól, megragad és ural, s amit megnevez, egyúttal felemeli az egyszeri és mulandó világból az örökkön létező szférájába, a személyes sorsot az emberiség sorsává magasztalja, s ezzel bennünk is eloldja azokat a segítő erőket, amelyek mindig lehetővé tették az emberiség számára, hogy a csapásokból megmeneküljön, és a leghosszabb éjszakából is felébredjen.

Ez a művészet hatásának a titka…Ebben rejlik a művészet társadalmi jelentősége: folyvást a koszellem nevelésén fáradozik, merthogy olyan alakokat von elő, melyekben a korszellem ínséget szenved.”

fotó: Jung mandalája

 

A gyermekek és a madarak éneke – Rabindranath Tagore szavaival

Így ír Rabindranath Tagore a felnőttek és a gyermekek világáról (Indiai bölcsességek minden napra, Április 17.):

_2813201026“Mi, felnőttek gondolatban folytonosan olyan dolgokkal foglalkozunk, amelyeket el kell intéznünk vagy be kell szereznünk, így hát a körülöttünk történő események – mint például a madarak énekével kísért napkezdet  – nem hagynak bennünk mély benyomást. Nem hagyjuk, hogy hassanak ránk, hiszen a szellemünk már csordultig telt. Meg sem érint bennünket az a leckefolyam, mely szakadatlanul árad a természet szívéből. Csak a számunkra hasznosat szemelgetjük ki belőle, a többit pedig, mint nem kívánt dolgot, visszautasítjuk, mert állandóan a sikerhez vezető legrövidebb utat keresgéljük. A gyermekek nem ismernek ilyen kitérőket. Számukra minden dolog, minden esemény új, melyet önfeledten nyitott szellemmel fogadnak be.”

fotó: Gyimóthy Gábor